Om jonge documentairemakers de kans te geven een filmplan (verder) te ontwikkelen geven we workshops, masterclasses en intensieve coaching. Een driedaagse academy waarna deelnemers pitchen voor drie productiebudgetten van €4500 en een plek in de nieuwe lichting ‘Nije Eagen’-documentaires. Deze gaan in 2024 in première op het PLONS! Film Festival, bij FryslânDOK op Omrop Fryslân en NPO2. De masterclasses worden gegeven door onder andere Tom Fassaert en Hasse van Nunen.
Tom Fassaert
Tom Fassaert (Naarden, 1979) groeide op in Nederland en deels in Zuid-Afrika. Deze verschillende werelden openden al op jonge leeftijd zijn ogen. Toch was het de obsessie van zijn vader met het maken van homevideo’s die ongetwijfeld Fassaerts passie voor film heeft aangewakkerd. Tom Fassaert debuteerde met zijn lange documentaire De Engel van Doel over een Belgisch dorp dat met sloop wordt bedreigd. Een tragikomische observatie – gefilmd op zwart-wit 16mm film – van een gemeenschap die geconfronteerd wordt met haar eigen onvermijdelijke ondergang. De film ging in première op de Berlinale, werd vertoond op meer dan 50 festivals over de hele wereld en won verschillende internationale prijzen. Fassaerts tweede lange documentaire is A Family Affair. Een film waarin zijn flamboyante grootmoeder centraal staat en de destructieve patronen verbeeldt die generatie na generatie worden doorgegeven. Het was de openingsfilm van IDFA 2015 waar Fassaert ook de prestigieuze Prins Bernhard Cultuur Fonds Documentaire Award en de Special Jury Award ontving. Het maakte een reis naar vele internationale festivals en ontving talloze onderscheidingen. Onder meer de Gouden Kalf voor beste lange documentaire, en een nominatie voor Beste Europese Documentaire op de European Film Awards 2016. De film werd ook wereldwijd door Netflix verworven. Variety noemde Fassaert ‘One of the Ten Docu-makers to Watch ‘. Naast zijn passie voor het maken van films geeft Tom Fassaert les en coacht hij aan (internationale) filmscholen en de IDFA NPO Fonds workshop.
Hasse van Nunen
Hasse van Nunen (1985) is producent in haar eigen bedrijf Een van de jongens (.nl), opgericht met Renko Douze. In samenwerking met eigenzinnige makers met sterke visies, produceert ze betekenisvolle en artistiek hoogwaardige documentaires. Voor de bioscoop, voor een impacttraject, voor de televisie. Enkele titels: The Bastard (Floris-Jan van Luyn), Ik stond erbij (Niels van Koevorden), A goat for a vote (Jeroen van Velzen) en Giovanni en het waterballet, LUISTER (beide Astrid Bussink) en Mijn vader, Nour en ik (Wiam Al-Zabari). In 2015 zette zij – samen met Bernadette Kuiper – de Impact Academy (inmiddels impactmakers.nl) op. Een sectorbrede samenwerking en opleidingstraject voor impactproducenten om meer impact de bereiken met Nederlandse documentaires. Inmiddels is zij ook impactproducent (en -consultant), o.a. voor de docuserie Klassen (Sarah Sylbing/Ester Gould) en Mijn vader, Nour en ik (Wiam Al-Zabari).